Chaifrø – for dit heldbreds skyld

chiaNoget som efterhånden optager flere ogo flere danskere en del, er sundhed og helse. Langt flere dyrker en eller anden form for motion nu om dage, og en større andel af os, tænker på hvad vi spise. Desværre bliver det for mange af os kun ved tanken. Vi ved godt at den burger vi lige har sat tænderne i, bestemt ikke er god for os, men pyt, den forbrænder vi bare i træningscenteret her om et par uger. For nogle er det muligvis også en løsning, men for mange er det blot en dårlig undskyldning som man bruger gang på gang.

Mange flere af os bør overveje hvad det er vi spise, og dermed opnå bedre sundhed og dermed et bedre helbred. Et af de kosttilskud som kan hjælpe med til dette er Chiafrø. Chia frø er nogle små grå sorte frø fra planen chia, som man finder naturligt i Sydamerika. Det er ikke mange år siden at denne plante kom til danmark og man fik øjene op for de mange fordele der er ved at spise disse små frø. Du kan finde noget mere info om planen og præcis hvad den indeholder på følgende sites.

Gider man ikke læse side og og side ned om præcis hvad de forskellige typer af kosttilskud indeholder, så kommer her en kort oversigt over hvad fordele der er ved disse her små chiafrø.

Tre af de største syndere herhjemme, når det kommer til et dårligt helbred er for stor indtagelse af de forkerte typer af fedt, for meget sukker og for lidt motion. Chia frø kan hjælpe mod to af disse problemer. For det første så indeholder chia masser af Omega-3 fedtsyrer, det er de gode typer af fedt, som kroppen har brug for og som kan veje op mod de dårlige. Faktisk indeholder de omkring samme mængde som de også ret populære Hørfrø. Disse typer af essentielle fedtsyrer, er med til at holde ens kolesterolniveau nede, og kan dermed være med til at modvirke visse typer af hjerte/kar problemer. Chia frø indeholder også en del kostfibre og er gode til at absorbere væske. Dette har en gavnlig effektiv på din fordøjning og er med til at undgå at ens blodsukker stiger for hurtigt. Dermed undgår man også de store stigninger i produktionen af insulin og dermed minimere man risikoen for f.eks. type-2 sukkersyge.
Udover de gode typer af fedt og masser af kostfibre, så indeholder chiafrø også en lang række andre gode ting, som f.eks. fosfor, kalcium og har et højt protein indhold for en plante.
Det sidste af de tre store problemer – motion kan disse små super frø desværre ikke hjælpe med, her må du selv ud af sofaen og gå eller løbe en tur. Mindst 2-3 gange om ugen hvis det skal have en ordentlig effekt, og helst gerne få pulsen helt op i noget af tiden.